marți, 4 octombrie 2011

Ionuţ-Marian Stroe - declaraţie politică: "Unde şi cu ce condiţii vor mai putea protesta românii?"


Şedinţa Camerei Deputaţilor din 27 septembrie 2011

1.Declaraţii politice şi intervenţii ale deputaţilor:
1.90Ionuţ-Marian Stroe - declaraţie politică: "Unde şi cu ce condiţii vor mai putea protesta românii?";

Intervenţie consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedinţă

"Unde şi în ce condiţii vor mai putea protesta românii?"
Unul dintre cele mai importante drepturi câştigate de români după 1989 a fost acela de a-şi putea exprima liber opiniile şi mai ales de a-şi putea critica fără teamă conducătorii, în cadrul adunărilor, mitingurilor şi manifestaţiilor de protest, organizate sau spontane. De-a lungul acestor ani, indiferent de forma de protest, s-a demonstrat tot mai pregnant că cetăţenii ştiu să se organizeze şi să protesteze civilizat şi mai ales cu respectarea deplină a legalităţii, problemele şi excesele în aplicarea legii venind de regulă din partea forţelor de ordine ale statului.
Aşadar, toate bune şi la locul lor până de curând, când i s-a năzărit cuiva ideea că Legea nr. 60/1990 privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice trebuie abrogată şi a publicat pe site-ul MAI un proiect de lege spre dezbatere publică, proiect ale cărui prevederi practic desfiinţează dreptul cetăţenilor şi sindicatelor de a protesta, în forma cum este acest drept cunoscut în întreaga lume civilizată. Pe lângă numeroasele restricţii şi interdicţii prevăzute de acest proiect de lege, sunt însă câteva prevederi care nu existau în Legea nr. 60/1990 şi care ridică mari semne de întrebare cu privire la scopurile urmărite de iniţiatorul acestui proiect de lege, astfel:
  1. La art.13 alin.(1) lit. g) se instituie obligaţia organizatorului adunării publice de a asigura "un dispozitiv propriu de ordine, format din personal care poartă la vedere însemne distinctive, repartizat în proporţie de minim unul la 50 de participanţi", personal pe care trebuie să-l instruiască şi să-l comunice nominal comandantului unităţii de jandarmi competentă teritorial. Aşadar, pentru un miting de circa 80.000-100.000 de participanţi, organizatorul trebuie să asigure obligatoriu şi prezenţa a minimum 1.600-2.000 de oameni de ordine proprii! Nu cumva prin această condiţionare expresă se intenţionează crearea de greutăţi organizatorilor din partea autorităţilor? Să ne gândim numai la partea financiară necesară confecţionării însemnelor distinctive, dar şi la modul în care nu se va putea face instructajul personalului propriu de ordine, aşa cum cere legea.
  2. La art.14 lit. d) se prevede obligaţia personalului propriu de ordine de a nu permite "folosirea sistemelor de comunicare... la acţiuni de natură să aducă atingere imaginii instituţiilor sau persoanelor private ori publice". Adică adio mesaje audio-vizuale, pancarte, bannere şi alte obiecte pe care să fie inscripţionate mesajele de nemulţumire ale protestatarilor la adresa guvernanţilor, de exemplu! Păi dacă nici la mitingurile şi manifestaţiile de protest oamenii nu-şi mai pot striga nemulţumirea, atunci unde s-o facă? Sub plapumă, cu lumina stinsă, ca în vremurile de dinainte de ’89?
  3. La art.10 alin(1) se introduce obligaţia organizatorului de a depune o declaraţie prealabilă la primărie cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării adunării publice, în loc de 3 zile calendaristice, cum este în prezent. De ce oare această schimbare? Ce este atât de profund de analizat şi luat o decizie în cazul acestor cereri?
  4. Ce este mai grav în acest proiect de lege abia acum urmează. La art.22 alin.(1) şi (2) ale proiectului de lege se prevede că "Atunci când adunarea publică îşi pierde caracterul paşnic şi civilizat (adică apar aspecte ca cele prezentate în exemplul nr. 2, cel cu pancardele şi bannerele),... forţele de ordine pot face uz de forţă, de mijloacele din dotare şi de armament, în condiţiile legii." În prezent, Legea nr.60/1990 nu prevede folosirea şi a armamentului în sensul prevăzut de acest proiect de lege, ci doar în caz de necesitate, aspect juridic care nu mai este menţionat în proiect, cum nu mai sunt prevăzute şi nici detaliate procedurile obligatoriu de urmat de forţele de ordine în cazul intervenţiei în forţă. Oare care să fi fost raţiunea pentru care se doreşte schimbarea prevederilor Legii nr.60/1990 în privinţa folosirii armamentului? Să fie oare teama de reacţia populaţiei la măsurile tot mai impopulare luate de actuala guvernare şi majoritate parlamentară?
În aceste condiţii, se naşte întrebarea legitimă: dacă şi dreptul de a mai protesta ni se ia, ne rămâne doar calea munţilor, ca în anii '50?

Ionuţ-Marian Stroe - declaraţie politică: - "Cât mai durează până actuala putere ne va scoate din Uniunea Europeană?";




1.Declaraţii politice şi intervenţii ale deputaţilor:
1.91Ionuţ-Marian Stroe - declaraţie politică: - "Cât mai durează până actuala putere ne va scoate din Uniunea Europeană?";

Intervenţie consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedinţă

"Cât mai durează până actuala putere ne va scoate din Uniunea Europeană?"
Zilele acestea România a contabilizat cel mai grav eşec pe plan european de la integrarea în Uniunea Europeană, prin decizia Consiliului JAI de a amâna luarea unei decizii referitoare la aderarea României la spaţiul Schengen până la calendele greceşti. Lăsând la o parte justificările de politică internă ale Olandei şi Finlandei în luarea acestei decizii, se pare că n-am înţeles nimic din ceea ce se aşteaptă de la noi în privinţa securizării graniţelor. Pentru că nu poţi să te limitezi doar la asigurarea dotării tehnice, în timp încadrarea cu personal competent şi corect este la pământ, fapt datorat îndeosebi politicii de personal dezastruoase practicată în ultimii ani de MAI. Avem scannere pentru containere şi tiruri? Da, dar stau în ţiplă. Avem aparatură performantă de vedere pe timp de noapte, camere de luat vederi? Avem, însă nu poate fi folosită oportun şi eficient din cauza "ochelarilor de cal" pe care majoritatea poliţiştilor de frontieră şi vameşilor îi poartă, nu de puţine ori în urma ordinelor şi dispoziţiilor politice primite. Avem maşini de patrulare pe graniţe? Avem, însă ce facem cu cota de combustibil ce le este repartizată şi cu asigurările în caz de accident?
Dar abia acum atingem punctul nevralgic: cât personal specializat mai avem în punctele vamale şi pe graniţă, că de prin luna februarie a acestui an am asistat doar la arestări preventive şi disponibilizări în rândul acestei categorii de personal din MAI, numărul lucrătorilor scăzând substanţial! Oare conducerea MAI chiar crede că tehnica introdusă în dotare în vederea aderării la spaţiul Schengen poate funcţiona în lipsa personalului de specialitate? În ce ţară au văzut că mai există această situaţie? Ca să nu mai spunem că cei care îşi mai desfăşoară activitatea în domeniu o fac cu salariile amputate în continuare, fapt care l-a determinat pe un ministru străin să-şi pună mari semne de întrebare, nu cu mult timp în urmă, în legătură cu "corectitudinea" lucrătorilor români din sistemul vamal şi de frontieră.
Dar cum acest subiect a fost declarat deja închis pentru comentarii de ministrul român de externe, nu-mi rămâne să întreb decât despre altceva, la fel de important: în fiecare an aflăm de la preşedintele României, de şapte ani încoace, că va fi eliminat Mecanismul de Verificare şi Cooperare în justiţie, iar prognoza este la fel de proastă şi pentru anul viitor. La fel stă situaţia şi în ceea ce priveşte trecerea la moneda euro. În atare condiţii, cât mai avem până să fim scoşi din Uniunea Europeană de actualii guvernanţi?